
Testi, biológiai alkalmasság
- Hat éves korára egy gyermek kb. 110-120 cm magas és 20 kg. – bírja el a táskáját
- Alakváltozás Pocakos kisgyerekből nyúlánk gyermek lesz
- Fogváltás Ez az idegrendszer megfelelő érettségéről nyújt tájékoztatást.
- Jó egészségi állapot, jó fizikai erőnlét Az iskolatáska cipelése és az egy helyben ülés miatt fontos.
- Testi szükségletei kielégítését késleltetni és irányítani képes (evés, ivás, önálló wc használat)
- Egyértelműen eldönthető a gyermek jobb- vagy balkezessége (ezen kívül fontos arra is figyelni, hogy a gyermeknek ugyanaz a lába, szeme és füle-e a domináns, amelyik kezével a ceruzát használja).
- Mozgása összerendezett Nem okoz neki gondot a lábujjhegyen-, sarkon- vagy külső talpélen járás, a páros vagy fél lábon ugrálás vagy a fej emelgetése hason- vagy háton fekvés közben. Ezen mozgások pontatlan, hibás kivitelezése szintén idegrendszeri éretlenségre utal.
- Finommozgása összerendezett Képes a váll, a csukló, az ujjak független mozgatására. Ügyesen fogja a ceruzát, tud cipőt kötni, jól használ olyan eszközöket, mint pl. az olló, vagy az evőeszközök.
- Jó az egyensúlyérzéke. Pótkerék nélkül biciklizik, egyedül hajtja a hintát.

Értelmi és képességbeli alkalmasság
- Tiszta beszédhang Folyamatosan, gazdag szókinccsel, a nyelvtani szabályok használatával fejezi ki magát. Esetleges beszédhibájával, annak korrigálásával kapcsolatban érdemes kikérni az óvodai logopédus véleményét.
- Figyelme tartós Az iskolába készülő gyerek legalább 20 percig legyen leköthető rajzolással, feladatlappal. A gyereknek feladatvégzése során ne legyen már szüksége állandó külső kontrollra, figyelmeztetésre. Annak a gyermeknek, akinek nehéz összpontosítania, figyelme könnyen elkalandozik sokkal nehezebb lesz az órán való odafigyelés és az ismeretek megszerzése is.
- Nem okoz neki gondot versek, rövid mesék megtanulása és elmondása Emlékezetében mind a befogadás, mind a tanultak későbbi felidézése elvárható tőle. Tehát rövid- és hosszú távon is emlékeznie kell mind látott, mind pedig csak szóban közölt információkra
- Gondolkodása Felismerje a rész-egész viszonyát, képes legyen a lényeg kiemelésére, összefüggések meglátására, következtetések levonására, ítéletalkotásra.
- Alak-háttér megkülönböztetése Ez azt is jelenti, hogy el tud vonatkoztatni a zavaró körülményektől és ki tudja választani a számára fontos információt.
- Kialakult testséma Ismeri saját testét, biztonsággal tájékozódik rajta: tisztában van testrészei nevével és helyével.
- Tájékozódás a térben és a síkban, tisztában van az irányokkal (fent, lent, előtt, mögött, között, felé, bal, jobb, stb.) Ez fontos lesz a későbbiekben például a p-b, d-b betűk felismerésében, megkülönböztetésében, az írás és olvasás irányának kialakításában.
- Monotónia tűrés Képes soralkotásra, sorminta folytatására.
- Számolás Tízes számkörben eszközzel biztonságosan számol. Ismeri a kisebb-nagyobb, több-kevesebb fogalmát, tudja azt hogy a két kezén 10 ujj van.
- Ismeretei Széleskörű ismeretekkel rendelkezik az őt körülvevő világról. Ismeri a személyes adatait: családtagjai nevét, lakhelyét. Tisztában van az évszakok, a napok, és napszakok nevével, azok váltakozásával.

Pszichés és szociális alkalmasság
- Rákészülés A gyermek várja az iskolát, készül rá, és ez a játékában, tevékenységében is megjelenik.
- Érzelmileg kiegyensúlyozott Nincsenek düh kitörései, megnyugtatható, szóra hallgató
- Szabálytudat Alkalmazkodik a szabályokhoz. Ezzel együtt nő a fegyelmezettsége, majd a figyelme is.
- Társas kapcsolatok Képes megfelelő kapcsolatok kialakítására mind felnőttekkel, mind gyerekekkel. Igénye van arra, hogy közösségben legyen, és hogy oda be tudjon illeszkedni. Vannak barátai, és képes a közösség szabályaihoz igazodni.
- Kitartás – együttműködés – feladattudat Együttműködik és kitartó a feladatok elvégzésében: nem hagyja őket félbe. Kialakult a feladattudata. Megérti, hogy bizonyos feladatokat akkor is el kell végeznie, ha nincs hozzá kedve, fáradt vagy szívesebben játszana.
- Önfegyelem Szükségleteit, akaratát képes késleltetni: nem akar mindent azonnal, tud várni. Vagy például mozgási igényét legalább olyan mértékben képes kordában tartani, hogy ez a feladathelyzetekre és a fegyelmezettségre ne legyen negatív hatással.
- Kudarctűrés Szembe tud nézni azzal, hogy valami nem sikerül rögtön. Nem veszíti el a kedvét, ha valamit ki kell javítania. Mer és akar újra és újra hozzáfogni egy-egy feladathoz. Nem esik kétségbe, ha nem az övé a legszebb rajz, vagy a legtökéletesebb munka
- Irányítható Elfogadja a felnőtt irányítását, szót fogad neki. Képes rá, hogy a felnőtt (a tanító) által kijelölt tevékenységet előbbre valónak tekintse minden más tevékenységnél. Ugyanakkor bizalommal fordul a felnőtt felé, és segítséget kér, ha arra van szüksége.

Az iskolára való felkészítésben hogyan segítsen a szülő?
- Sok közös játékkal, sok mozgással a szabad levegőn
- Napi rutin kialakításával és betartásával
- Megfelelő mennyiségű alvásidő biztosításával
- Egyértelmű szabályok lefektetésével
- Sok dicsérettel
- A hibák megbeszélésével, biztatással
- Következetességgel – a szülő döntsön, ne a gyerek!
- Nagyon sok beszélgetéssel, türelmes meghallgatással
- Minden esti meseolvasással
- A reggeli napindítás legyen nyugodt
- Legyen a készülődés üzenete: „ iskolába járni jó, élvezd!”
- Ne rémísszük a gyereket az iskolával, meséljenek spontán saját iskolás éveik örömteli emlékeiről
- Otthoni feladat meghatározásával- pl. ágyazzon be, rakja el a játékait, ruháit
- Az előkészületekbe vonják be a gyermeket- ismerje meg eszközeit
- Válaszoljanak őszintén a gyermek kérdéseire

További információkat iskolánkról, és az Iskolába készülök felkészítő programról iskolánk honlapján (vasarhelyisuli.hu) Beiratkozás menüpont alatt találnak. Kérdéseikkel, kéréseikkel forduljanak hozzánk bizalommal: vasarhelyiandrastagiskola@gmail.com
A 2022/2023-as tanévre vonatkozó információkat itt találják: http://vasarhelyisuli.hu/?p=243
Örömteli iskolavárást és izgalmas készülődést kívánunk!
Őri Erika leendő első osztályos tanító és iskolánk alsós munkaközössége